Bedir Haber

Zekat ve fitre -1

Zekat ve fitre -1
Arif Zühtü SOFUOĞLU( arifzuhtu.sofuoglu@bedirhaber.com )
123 views
26 Haziran 2015 - 12:56

Zekat kelimesi tezkiye kelimesiyle aynı menşe’e sahip,yani temizlemek demektir.Istılahi manası itibariyle malınızı temizleyen bir ameliye demek oluyor.Malımız kirli mi ki temizlemek gereksin? Veya soruyu şöyle sormamız da mümkün; Malın kiri nasıl olur? Fıkıh kitaplarında bu mevzu ile alakalı olarak şöyle izahat verilir.İnsan ne kadar hassas olursa olsun malına haksız kazanç diyebileceğimiz kırıntılar bulaşabilir.Bu sıkıntıdan bizi kurtaracak amel zekat olmuş oluyor.Bence bunun yanında şöyle bir tespitte bulunmak yanlış olmasa gerek; Allah fakirin hakkını imtihan olması hasebiyle zengine veriyor ki,fakire emanetini teslim etsin.Yani bir bakıma fakirin hakkını zenginin eliyle  takdim ediyor.Çünkü azamet perde ister.Eğer emanete hiyanette bulunursanız malınıza haram katmış olacaksınız ve bu da malınızı kirletecektir.Zekat emanet demek oluyor (Allahu alem).Zekat’ın diğer manaları;artmak,bereketli olmak,iyi ve düzgün olmak manalarına geliyor.Dini olarak ise, nisab miktarı mala sahip olan akil/baliğ zenginin,verilebilecek fakire/fakirlere  malının (üzerinden bir sene geçmesi gerekir) kırkta birini vermesidir.Zekatın ramazan ayı içerisinde verilmesi mecburi değildir.Ama Ramazan ayında yapılan ibadetler kat kat daha makbul olduğundan bu ayın bereketli ikliminden faydalanmak güzel olur.

Zekat yalnız islam dininin emri olmayıp diğer dinlerde de mevcuttur.Kur’an-ı Kerim’de Hz.İshak,Yakup,İsmail,Şuayb gibi peygamberlere namaz yanında zekatın da farz kılındığı ifade ediliyor.Hz.İsa’nın beşikte iken yaptığı konuşmada;”Sağ olduğum müddetçe bana namaz kılmayı,zekat vermeyi emretti” söylemektedir.Ayrıca Tevrat’ta fakirin kollanması,sadaka verilmesi emredilmekle beraber “ondalık” olarak nitelendirilen toprak mahsullerinden alınacak zekatta emredilmektedir.

Zekât, hicretin ikinci yılında, Ramazan orucundan sonra farz kılındı, İslam’ın beş  şartından birisidir.Mekke’de inen ayetlerde zekat,daha çok temizlenmek anlamında kullanılmaktadır. Kur’an-ı Kerim’de zekât kelimesi 18 surede, 31 ayette geçmektedir.

Efendimiz (asm)’ın vefatından sonra bazı insanların “Namaz kılarız ama zekat vermeyiz!” şeklinde tavır almaları üzerine Hz.Ebubekir,”Namazla zekat’ın arasını ayıranla gerekirse savaşırım” demesi,bu farzın ehemmiyetini gösteren ibretamiz bir olaydır.

Tevbe süresinde Tebük seferinin sergüzeşti anlatılır.Bu eksen etrafında bazı hükümler serdedilir.Tebük seferine değişik gerekçeler sunarak katılmayan münafıkların durumları adeta tablolaştırılır.Ve münafıklar deşifre edilerek tard edilir.Sonuç olarak cehennemlik oldukları bildirilir.Hemen bu ayetlerin peşine Sadaka ve zekat ayetleri gelir.Zekatın mü’minle münafığı birbirinden  ayıran mihenk taşı gibi olduğu bildirilir.Mü’mini münafıktan ayıran en önemli etkenin zekat olduğu tespiti yapılır.Cimrilik yapanlar eleştirilerek, cömertler övülür.

Bazı alimler malın kırkta birinin verilmesini cimrinin sadakası olarak adlandırmışlardır.Nasıl ki Rabbimiz bize karşılıksız veriyor,biz de onun fakir kullarına aynı ahlakın gereği olarak karşılık beklemeden çokça vermeliyiz.Kur’an ve sünnetin belirlediği miktar asgari seviyelerdir.Efendimiz (asm)’in hayat-ı seniyyeleri buna en güzel örnektir.Sahabe de isar ruhu hakimdi.Yani kardeşini kendi nefsine tercih ediyorlardı.Onlarda tefani (kardeşinde fani olma) ahlakı nümayandı.Tebuk seferi için Hz.Ebubekir’in malının tamamını,Hz.Ömer’in malının yarısını,Hz.Osman’ın 1000 deveyi yükleriyle beraber Allah için vermesi bize güzel birer örnektir.Kur’an-ı Mübin’de “Allah mü’minlerden canlarını ve mallarını cennet mukabilinde satın almıştır” buyuruluyor.Bu ayette verme konusunda can ve mal birlikte zikredilerek maldan vermenin zorluğu ifade ediliyor.Vermek çok zor birşeydir.Özellikle de gece-gündüz çalışarak biriktirilen maldan vermek.Ameller zorluğu nisbetinde değer kazanır.”Her nimetin şükrü kendi cinsindedir” kaidesince,malın şükrü o malın en çok sevdiğin kısmından vermendir.Rabbin o nimeti sana vermiş, sen de ona teşekkür etmelisin,yani o nimeti fakirle paylaşmalısın.  “Ve hatırlayınız ki, Rabbiniz size bildirmişti: Eğer şükrederseniz elbette size artırırım. Ve eğer nankörlük ederseniz elbette benim azabım pek şiddetlidir.” (İbrahim 7) buyuruluyor.Vermenin önünde iki engel vardır.Birincisi şeytanın insanı verdikçe fakirlikle korkutması,ikincisi de cimriliktir.Kur’an adeta vermeyi ahlak haline getirmemizi istiyor. Verdikçe vermenin tiryakisi olacaksınız.
İşin tam da burasında iradenizi harekete geçirmelisiniz.Siz iradenizi harekete geçirirseniz Cenab-ı Hakk’ta meşietini o yönde kullanacaktır.Size yardımcı olacaktır.Hulf-ul vaad (sözünden dönmesi) olması muhal  Rabbimizin verilen bir’e mukabil (ihlasınız nisbetinde) kat kat fazlasını iade edeceğini buyuruyor.

Zekat zenginle fakir arasındaki köprüdür.Toplumsal dayanışmayı sağlayan en temel dinamiktir.Toplumsal tabakalaşmayı ortadan kaldırır.Fakirin zengine saygı duymasını sağlarken,zenginin de fakiri kollayıp gözetmesini sağlayan etkendir.”Ben tok olduktan sonra başkası açlıktan ölse bana ne” gibi bencilce anlayışları daha hayat bulmadan ortadan kaldırır.Fakirin zengine karşı takınılması muhtemel kin,nefret ve kıskançlık gibi tavırları zekat formülüyle regüle edilirken,zenginin kibir ve gurur gibi duygulara kapılarak fakir üzerinde sulta kurması da önlenmiş olur.Zekatın uygulanacağı toplumlarda fakir kalmayacağı bildiriliyor.Bunun örneğini Halife Ömer Bin Abdulaziz (R.A.)döneminde görmek mümkündür.Günümüzde ki en büyük küresel problemlerden biri olan yoksulluğun çözümü zekat ve verme kültürü’dür.Allah dünyayı insanların tamamına yetecek mahiyette nimetleriyle donatmıştır.Bize düşen O’nun karşılıksız dağıttığı nimetlerini adalet ölçülerinde emrettiği şekilde dağıtmaktır.

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT
Yorum Yok
YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.
หนัง JAV UNCENSOREDหนังAV JAV JAPANXXX หนังโป๊ญี่ปุ่น หนังXXX หนังหนังav ดูหนังโป๊ญี่ปุ่น หนังxญี่ปุ่นหนังAV JAV หนังโป๊ญี่ปุ่น หนัง JAV CENSOREDtürk ifşatürk pornoหนังavหนัง JAV CENSOREDหนัAV JAV JAPANXXX หนังป๊ญี่ปุ่น หนังXXX หนัง Rate R HD

Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.

maltepe evden eve nakliyat

ensest porno