Bedir Haber

Kalb-1

Kalb-1
Arif Zühtü SOFUOĞLU( arifzuhtu.sofuoglu@bedirhaber.com )
217 views
13 Temmuz 2015 - 16:36

Dil beyt-i Hüdadır anı pak eyle sivadan,
Kasrına nuzül eyleye rahman gecelerde.

(Kalb Hüda’nın evidir onu günahlardan temizle ki,Rahman gecelerde (kalbteki) sarayına teşrif etsin.)

Erzurumlu İbrahim Hakkı Hz.

_**İhtar:**_ Kalbin vasıfları ve fonksiyonlarını Dört makalede anlatmayı tasarlıyorum. Bu malumat tecrübelerimin  bir yansıması değil ,büyük mutasavvıfların/şairlerin müşahedelerinin eserlerine aksetmiş halidir.Bizim yaptığımız malumun ilamından ibarettir.ilk iki makale tasavvufi eserlerden derlenmiş ve sonra ki iki makale ise şairlerin kaleminden damlayan birkaç damlanın yorumundan müteşekkildir.

Kalb kelimesi k-l-b  kökünden türemiştir. Kulub,eklab,kılebe eklub gibi çoğul kipleri vardır.Bir şeyin içini dışına çevirmek,altını üstüne getirmek,ters çevirmek, bir şeyi değiştirmek gibi anlamlara gelir.İnsanın sol memesinin altında bulunan çam kozalağı şeklindeki organın adına  Türkçemizde kalp denilse de biz bu organa (maddi kalbe) yürek demeyi daha uygun buluyoruz.Maddi kalbin manevi yansıması olan dublesine, melekuti buuduna kalb denir. Bu yönüyle kalb, insanın ben diyeceği her şeyi ifade ediyor.

İslam mutasavvıfları kalb, vicdan ve ruhu birbirinin müteradifi şeklinde kullanmışlardır. Bunların arasından ufak-tefek nüans farkları olmakla birlikte esasta aynı hakikatın farklı yansımalarından ibarettir diyebiliriz. Kalbi islam alimleri farklı şekillerde tarif edegelmişlerdir. İnsandaki şuur, vicdan , idrak, duygu, akıl ve irade merkezi olan ruhani varlık; tasavvuf ehlinin tabiriyle hakikat-ı insaniye; filozofların adlandırmasıyla nefs-i natıka; Allah’a muhatap, sorumlu tutulan, ceza gören, ödüllendirilen nurani cevher; insana ait olan kabiliyetlerin toplamı ve insanı iç dünyası şeklinde açıklanmıştır.

Kalb dıştan içe doğru sadr, fuad ve lübb olmak üzere iç içe katmanlardan oluşur. Kalbin bu yapısı makro düzeyde galaktik düzlemlere, mikro planda da atomik yapıyla benzerlik arz etmektedir. Ayrıca Hz.Muhammed (a.s.m)’i temsil eden gül ile de benzeşmektedir. Sadr kalbin başlangıç noktası…vesvese,kibir,kin,şehvani arzular ve ihtiyaç hissettiren duyguların mahallidir. “İçim sıkıldı” denilince kalbin bu boyutundan bahsedilir. Fuad, sıcaklık ve şiddetli hararet demektir. Acıların tadıldığı yerdir.”İçim çok acıdı” denilince de, acının hissedildiği yer fuaddır.Hatıra ve rüyaların mahallidir. Ceviz özünün cevize nispeti gibidir. Lübb, çekirdek ,öz demektir.İmam Nevevi  lübb’ü aklın kemali olarak tavsif eder. Kur’an ayetleri idrak ve algı kabiliyetini direkt kalble irtibatlı göstermiştir. Buradan hareketle akıl melekesinin kalbin bir boyutu olduğu anlaşılır. İbn Arabi’ye göre kalb,irfani bilginin merkezi konumundadır. Ayrıca kalb, his ve duygu merkezidir. Sevgi saygı, aşk, şefkat, merhamet, sevinç, huzur, ümit, yeis,ürperti, korku, keder gibi duyguların ortaya çıktığı yer kalbdir.

Arşın insandaki karşılığı kalbdir. Arş bu alem (alem-i şehadet) ile emir alemi (alem-i emir) arasında bir berzah olduğu gibi kalbde aynı şekilde bu alem ile emir alemi arasında bulunan bir berzahtır. Kalb bu yönüyle şems-i hakikate (hakikat güneşi olan Allah’a) açılan bir penceredir. Kul bu pencereden arş-ı alayı rasat eder. Kalb bir bakıma kul için bir teleskop oluyor ve kulda rabbisinin esmasını, sıfatlarını …. bu teleskopla (istidadı ölçüsünde) temaşa ediyor.

Bazı mutasavvıf alimler, yukarıda da ifade ettiğimiz gibi kalbi alem-i şehadet (içinde olduğumuz alem) ile alem-i gayb arasındaki bir berzaha, bekleme salonuna benzetirler. İnsan kalb telefonuyla vasıtasız Allah ile irtibat kurabilir derler. Kalb ilahi marifetin mirat-ı mücellası (parlak aynası) dır. Kalb insan makinesinin merkezi, zembereğidir. Kul onu işletmeyle sair latife-i insaniyeyi harekete geçirip kamil insan mertebesine çıkabilir.

Kalbin fonksiyonlarını; idrak ve algı merkezi, his ve duygu merkezi, bilgi merkezi ve Allah ile insan arasındaki irtibat mahalli şeklinde sıralayabiliriz. Ayrıca kalb iman mahalli, Hakikate açılan pencere, arş-ı marifet-i rabbaniye, ayna-yı samedaniye, sevmek-nefret etmek mahalli, Binlerce alemin manevi haritası, insan makinesinin merkezi ve zembereği (hareket ettiricisi), insanın özü, çekirdeğidir. Kalb, cismaniyet aleminde ötelerin izdüşümüdür. His ve inanç kaynağıdır. Gazzali’ye göre rabbani ve ruhani bir latifedir. Marifet ve kurbiyyet mahallidir.

İnsan kalb ayağıyla seyr-u sulük-u ruhaniyesini kat’ eder. Kalb telefonunun ahizesi yardımıyla öteler ötesiyle konuşur, kalb gözüyle (basiret) gayb alemini temaşa eder ve kalp kulağıyla duyulmazları duyar.

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT
Yorum Yok
YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.
หนัง JAV UNCENSOREDหนังAV JAV JAPANXXX หนังโป๊ญี่ปุ่น หนังXXX หนังหนังav ดูหนังโป๊ญี่ปุ่น หนังxญี่ปุ่นหนังAV JAV หนังโป๊ญี่ปุ่น หนัง JAV CENSOREDtürk ifşatürk pornoหนังavหนัง JAV CENSOREDหนัAV JAV JAPANXXX หนังป๊ญี่ปุ่น หนังXXX หนัง Rate R HD

Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.

maltepe evden eve nakliyat

ensest porno