Bedir Haber

Fıkıh Mezheplerinin İhtilâf Sebepleri

Fıkıh Mezheplerinin İhtilâf Sebepleri
Mehmet FAKİH( mehmet.fakih@bedirhaber.com )
4.816 views
22 Aralık 2014 - 8:28

Mezhep imamları, Kur’an ve Sünnete bağlı kalarak fikir yürütebilir, içtihatta bulunabilir. Bütün müçtehitler gerek itikadi ve gerekse amelî konularda aynı şekilde düşünmüşler, aynı kanaati serdetmişlerdir. Ancak fıkhın teferruat sayılan konularında değişik kanaat ve görüşler ileri sürmüşlerdir. Müçtehitlerin değişik kanaat ileri sürmeleri mezheplerin ortaya çıkmasına sebep olmuştur, mezheplerin bazı konulardaki ihtilâflarının sebepleri zikredilecektir:

** **

**1.  Kur’an’la İlgili İhtilâflar:**

 Kur’an-ı Kerim, müteşâbih ve muhkem ayetlerden müteşekkildir. Müteşâbih ayetlerin tefsir ve te’vili genellikle Allah’a havale edilir. Muhkem ayetler ise te’vili ve tefsir edilebilir. Muhkem ayetlerin bazısı mensûh, bazısı nâsih, bazısı âmm, bazısı hâss ve sairedir. İşte bu gibi durumlar sebebiyle fakihler ihtilâf etmişler ve değişik kanaat ileri sürmüşlerdir. Mesela Kur’an’da kuru kelimesi bulunmaktadır. Hanefiler, bunu hayız, Şâfiiler ise tuhur (temizlik) olarak anlamış ve tefsir etmişlerdir. Yine Kur’an’da bulunan lems kelimesini, Şâfiiler hakikat, Hanefiler ise mecaz manasında anlamışlardır. Bu sebeple Şâfiiler, abdestin kadına dokununca Hanefiler ise cinsi münasebetle bozulacağı hükmüne varmışlardır. Aynı şekilde Kur’an’da bazı i’râb durumları, harfi çerler, fiillerinin malum ve meçhul okunması durumları, bazı emir sıygalarının vücub veya nedb ifade edeceği durumları, ihtilâfa sebep olmuştur.

 

**2.  Sünnetle İlgili İhtilâflar:**

 Bilindiği gibi hadisler, ilk devirlerde hem yazılı ve hem de şifahi olarak rivayet ediliyordu. Bu sebeple hadislerden pek az bir kısmı, müçtehitlerin bilgisi dışında bulunuyordu. Kendisine hadis ulaşmayan bir müctehidin, o hadisin kendilerine ulaşan müçtehitlerden farklı bir şekilde ictihadda bulunması tabiidir. Diğer taraftan hadislerden bir kısmının sübut kâti,bir kısmının ise sübûtu zannidir. Bu sebeple her mezhep sübutu kati olanlarla amel ettikleri halde, sübutu zannilerle amel ederken bir takım şartlar ileri sürmüşler ve ileri sürdükleri şartları taşıyan hadislerle amel etmişlerdir. Aynı şekilde hadislerin manaya delâlet yönünden lafızları, Kur’ân’da olduğu gibi ihtilafa sebep olmuştur.

** **

**3.  Sahabî Kavlî Ve Fetvasiyle İlgili İhtilaflar:**

  Müctehidlerden bazıları sahabî kavlini mutlak olarak delil kabul ederken diğer bazıları bu konuda değişik tavır ortaya koymuşlar. Şöyle ki Malikiler, sahabi kavlini kıyasa tercih etmişlerdir. Buna mukabil Şafiiler bir sahabiye ait kavil ile amel edip etmemede serbest hareket etmişlerdir. Önceden de ifade edildiği gibi Hanefiler, sahabî kavlini hüccet olarak kabul etmişler ve onu kıyasa tercih etmişlerdir. Burada ifade edelim ki müctehidler özellikle kendi bölgelerinde yaşayan sahabîlerin kavli ve fetvalariyle amel etmişlerdir.

** **

**4.  Hükmün illetiyle İlgili İhtilaf:**

 Bazı hükümlerin illeti naslarla bildirildiği halde, bir kısmının illeti nasslarla açıklanmamıştır. Müctehidler, hükmün, nasslarla belirtilmeyen illetini tesbit ederken, değişik kanaatler ileri sürmüşlerdir. Mesela, hadisde aralarında riba cereyan eden altı madde zikredilmiş, ancak hükmün illeti zikredilmemiştir. Hanefiler, hadisde zikri geçen buğday ve arpada riba hükmünün illeti olarak cins ve kile(ölçek) vasfını kabul etmişlerdir. Şafiiler, cins ve yiyecek vasfının, Malikiler de cins, yiyecek ve iddihar (depolana bilme) vasfının hükmün illeti olduğunu ileri sürmüşlerdir.

** 5.  Bazı Fer’î Delillerle İlgili İhtilaf:**

 Fer’i delillerden îstihsân’ı Hanefî ve Malikiler kabul ettikleri halde, Şafiiler buna şiddetle karşı çıkmışlardır. Aynı şekilde mezhepler, Mesalih-i Mürsele, îstishab ve seddi zerâyi gibi fer’î delillerin hacetliği hakkında ihtilafta bulunmuşlardır.

**6.  Örf Ve Âdetle İlgili İhtilaflar:**

 Malikiler, Medinelilerin örf ve adetlerine sıkı sıkıya bağlı kılmışlar ve bunu “Amelü Ehli Medine” olarak ifade etmişlerdir. Diğer mezhepler de gerek Medinelilerin ve gerekse kendi bölgelerindeki örf ve adetlerin -belirli şartlarla- hüccet olabileceğini kabul etmişlerdir.

** **

**7.  Delillerin Tearuzu İle İlgili İhtilaflar:**

 Deliller arasında tearuz vuku bulması halinde, her mezhep kendisine has usulleri kullanmak suretiyle tearuzu gidermeye çalışmıştır.

** **

**8.  Hükümle İlgili İhtilaf:**

 Şer’i delillerden bir kısmı hem vücuba, hem nedbe ve hem de ibâheye delâlet edebilir. Bu durumda bir müctehid bunlardan herhangi birini şer’î hüküm olarak kabul edebilir. Yolcu için dört rekâtlı namazların ikişer kılınmasının vacip veya mubah olup olmaması bu kabildendir. Hanefiler, yolcunun dört rekât farz namazları ikişer rekât olarak kılmasını ıskat ruhsatı olarak kabul etmişlerken, şafiiler bunu terfih ruhsatı olarak değerlendirmişlerdir.

** **

**9. Diğer Konularla İlgili İhtilaflar:**

 Mesela Şafiilere göre ”menfaat” mal sayılırken, Hanefiler, bunu mal kabul etmezler. Bu sebeple Şafiilerde menfaatin tazmini gerektiği halde Hanefilerde gerekmez. Bugün tatbikat bakımından Şafiilerin görüşü daha elverişlidir.

 

 

 

 

 

 

 

HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT
Yorum Yok
YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.
หนัง JAV UNCENSOREDหนังAV JAV JAPANXXX หนังโป๊ญี่ปุ่น หนังXXX หนังหนังav ดูหนังโป๊ญี่ปุ่น หนังxญี่ปุ่นหนังAV JAV หนังโป๊ญี่ปุ่น หนัง JAV CENSOREDtürk ifşatürk pornoหนังavหนัง JAV CENSOREDหนัAV JAV JAPANXXX หนังป๊ญี่ปุ่น หนังXXX หนัง Rate R HD

Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları gazete ve haber kaynaklarına aittir, haberleri kopyalamayınız.

maltepe evden eve nakliyat

ensest porno