35,5435$% 0.28
36,6473€% 0.01
43,5426£% 0.17
3.100,09%0,27
2.713,92%-0,01
9.866,73%1,30
Süryaniler: Tarih, İnanç ve Kültür
Süryaniler (Süryanice: ܣܘܪܝܝܐ, Suryoye) Mezopotamya kökenli Sâmî bir etnik gruptur. Neo-Aramice veya Süryanice konuşan Süryaniler, kendilerini bazen “Asurlu,” “Arami” veya “Keldani” olarak da adlandırırlar. Tarihleri, kadim Asur İmparatorluğu’na ve Kuzey Levant’taki Aramilere dayanmaktadır. Süryaniler, İsa’nın mesajını kabul eden ilk topluluklardan biri olarak Hristiyanlığın en eski cemaatlerinden biridir.
Aramiler, M.Ö. 14. yüzyılda Suriye’nin doğusunda ortaya çıkmış bir Sâmî halktır. Hristiyanlığı kabul eden Aramiler, kendilerini pagan atalarından ayırt etmek için “Süryani” adını kullanmıştır.
Süryaniler, Hristiyanlıkla birlikte tek tabiat inancını (monofizit) benimseyerek Süryani Ortodoks Kilisesi’ni oluşturmuşlardır. Bu topluluk, tarih boyunca farklı mezhepsel ayrışmalar yaşamıştır:
1782 yılında Roma Katolik Kilisesi’ne bağlanan bir grup, geleneksel Süryaniler tarafından “Süryân-i Kadîm” adıyla anılmaya başlamıştır.
Antakya, Hristiyanlığın Kudüs dışına taşınmasında önemli bir merkez olmuştur. Burada, Pavlus’un teolojik fikirleri şekillenmiş ve ilk Hristiyan cemaatlerinden biri kurulmuştur. Ancak bu cemaat zamanla Yahudi kökenli Hristiyanlarla pagan kökenli Hristiyanlar arasında ayrışmıştır. Pavlus’un görüşleri, Hristiyanlığın geniş kitlelere ulaşmasında belirleyici olmuştur.
İslâm ordularının Bizans topraklarına girişi, Süryaniler tarafından kurtuluş olarak görülmüştür. Halife Hz. Ömer’in Kudüs’ü fethi sırasında verdiği haklar ve özgürlükler, Süryaniler arasında büyük bir memnuniyet yaratmıştır. Bu dostane ilişki, Emevîler, Abbâsîler, Selçuklular ve Osmanlılar döneminde de devam etmiştir.
Selçuklu Sultanı I. Kılıcarslan’ın ölümünden sonra Süryani kiliselerinde yas tutulması, Türk-Süryani dostluğunun önemli bir göstergesidir. Osmanlı döneminde, Süryaniler sadık tebaa olarak tanınmış ve Batılı güçlerin kışkırtmalarına rağmen devlete bağlılıklarını sürdürmüşlerdir.
Süryaniler, tarih boyunca pek çok göç yaşamıştır:
Bugün Süryaniler, Avrupa, Amerika, Avustralya ve Orta Doğu’da dağılmış bir diaspora nüfusa sahiptir. Türkiye’de ise 18.000 Süryani yaşamaktadır; bunların çoğu İstanbul’da bulunmaktadır.
Süryanice, Neo-Aramice’nin bir lehçesi olup, Hristiyanlık öncesi Aramice’nin devamıdır. Kilise âyinlerinde kullanılan Klâsik Süryanice, Süryani edebiyatının ve dini metinlerinin temelini oluşturur.
Edebiyat: Bardaysan, Mor Afrem ve İbnü’l-İbrî gibi şahsiyetler, Süryani edebiyatında önemli izler bırakmıştır. Grek-Helen ve Hint-İran düşüncelerinden yapılan çeviriler, Süryanice’nin kültürel zenginliğini artırmıştır.
Süryaniler, diğer Ortodoks mezheplerle benzer bir teolojiye sahiptir. İsa Mesih’in tek tabiatlı olduğuna inanırlar. Süryani kilisesinde ibadetler “sıloto” (namaz) ve “savmo” (oruç) etrafında şekillenir.
Günde yedi vakit olarak manastırlarda kılınır. Zebur’dan âyetler okunur, ilâhiler söylenir.
Bugün Süryani Ortodoks Kilisesi, yaklaşık 3,5 milyonu Hindistan’da olmak üzere dünya çapında 5,5 milyon üyeye sahiptir. Türkiye’deki Süryani nüfusu azalmış olmasına rağmen, dinî merkezler İstanbul, Mardin ve Midyat’ta varlıklarını sürdürmektedir.
İşte güncel tahminlere göre Süryani nüfusunun ülkelere göre dağılımı:
Bu rakamlar, Süryanilerin yoğunlaştığı bölgelerdeki tahmini nüfusları ifade etmektedir. Nüfus dağılımı, Süryani topluluklarının göç hareketleri ve diasporadaki varlığı nedeniyle sürekli değişiklik göstermektedir.
Süryani Meşhur Din Adamları ve Kanaat Önderleri (Tarih Sırasına Göre Birleştirilmiş Liste):
Patriklik Merkezi: Suriye’nin başkenti Şam.
Tarihteki Süryani Meşhur Din Adamları
1. Mor Afrem (Efrem the Syrian)
– Doğum: 306
– Ölüm: 373
– Ülke/Bölge: Nusaybin (Mardin, Türkiye), Edessa (Şanlıurfa, Türkiye)
– Önemli Şehirler: Edessa, Nusaybin
2. Mor Yakup Burd’ono (Jacob Baradaeus)
– Doğum: 500
– Ölüm: 578
– Ülke/Bölge: Diyarbakır (Türkiye), Edessa (Şanlıurfa, Türkiye), Antakya (Türkiye)
– Önemli Şehirler: Diyarbakır, Antakya, Şanlıurfa
3. Mor Dionysius Bar Salibi
– Doğum: ?
– Ölüm: 1171
– Ülke/Bölge: Diyarbakır (Türkiye), Mardin (Türkiye)
– Önemli Şehirler: Diyarbakır, Mardin
4. Mor Michael Rabo
– Doğum: 1126
– Ölüm: 1199
– Ülke/Bölge: Diyarbakır (Türkiye), Mardin (Türkiye), Tur Abdin (Türkiye)
– Önemli Şehirler: Diyarbakır, Mardin
5. Ebü’l-Ferec İbnü’l-İbrî (Gregory Bar Hebraeus)
– Doğum: 1226 (Eğil, Diyarbakır, Türkiye)
– Ölüm: 1286 (Maraga, İran)
– Ülke/Bölge: Diyarbakır (Türkiye), Maraga (İran), Mardin (Türkiye)
– Önemli Şehirler: Diyarbakır, Mardin, Maraga
6. Mor Ignatius Afram Barsoum
– Doğum: 1887 (Mardin, Türkiye)
– Ölüm: 1957 (Homs, Suriye)
– Ülke/Bölge: Mardin (Türkiye), Şam (Suriye), Homs (Suriye)
– Önemli Şehirler: Mardin, Şam, Homs
Günümüzdeki Süryani Meşhur Kanaat Önderleri ve Din Adamları:
1. Mor Ignatius Zakka Iwas
– Doğum: 1933 (Mosul, Irak)
– Ölüm: 2014 (Şam, Suriye)
– Ülke/Bölge: Mosul (Irak), Şam (Suriye)
– Önemli Şehirler: Mosul, Şam
2. Mor Ignatius Afrem II Karim
– Doğum: 1965 (Kamışlı, Suriye)
– Ülke/Bölge: Kamışlı (Suriye), Şam (Suriye)
– Önemli Şehirler: Kamışlı, Şam
– Görev: Süryani Ortodoks Kilisesi Patriği
3. Metropolit Mor Philoxenos Yusuf Çetin
– Doğum: 1951 (Elazığ, Türkiye)
– Ülke/Bölge: İstanbul (Türkiye)
– Önemli Şehirler: Elazığ, İstanbul
– Görev: İstanbul Süryani Ortodoks Metropoliti
4. Mor Julius Hanna Aydın
– Doğum: 1969 (Midyat, Türkiye)
– Ülke/Bölge: Almanya, Hollanda
– Önemli Şehirler: Midyat (Türkiye), Münster (Almanya)
– Görev: Avrupa’da Süryani kanaat önderi
5. Mor Polycarpus Augin Aydın
– Doğum: 1971 (Güneydoğu Anadolu, Türkiye)
– Ülke/Bölge: Almanya, Hollanda, İsveç
– Önemli Şehirler: Stockholm (İsveç), Hannover (Almanya)
– Görev: Süryani Ortodoks Kilisesi’nin Avrupa Metropoliti
Günümüz Süryani Siyasetçiler ve Kanaat Önderleri:
1. Yılmaz Kerimo
– Doğum: 1964
– Ülke/Bölge: İsveç
– Görev: İsveç Sosyal Demokrat İşçi Partisi üyesi, İsveç Parlamentosu Milletvekili
– Yaşadığı Yerler: İsveç
2. Erol Dora
– Doğum: 1964
– Ülke/Bölge: Türkiye (Mardin)
– Görev: Türkiye’nin ilk Süryani kökenli bağımsız milletvekili (2011-2015)
– Yaşadığı Yerler: Türkiye (Mardin, Ankara)
3. Gabriel Akcelik
– Doğum: 1976
– Ülke/Bölge: Almanya
– Görev: Hıristiyan Demokrat Birlik (CDU) üyesi, yerel meclis üyesi
– Yaşadığı Yerler: Almanya (Baden-Württemberg)
4. Roni Elias
– Doğum: 1980
– Ülke/Bölge: İsveç
– Görev: Süryani kanaat önderi, sivil toplum kuruluşu temsilcisi
– Yaşadığı Yerler: İsveç (Stockholm)
5. Mor İğnatiyos I. Zekka Iwas
– Doğum: 1931
– Ölüm: 2014
– Ülke/Bölge: Suriye (Şam), Irak (Musul)
– Görev: Süryani Ortodoks Kilisesi Patriği (1980-2014)
– Yaşadığı Yerler: Irak, Suriye
6. Ishak Sahin
– Doğum: 1969
– Ülke/Bölge: Belçika
– Görev: Avrupa Süryani Birliği (European Syriac Union) yöneticisi
– Yaşadığı Yerler: Belçika (Brüksel)
7. Mor Baseliyos I. Toma
– Doğum: 1938
– Ülke/Bölge: Hindistan
– Görev: Hindistan Süryani Ortodoks Kilisesi lideri (Mafiryan)
– Yaşadığı Yerler: Hindistan (Kerala)
8. Josef Malki
– Doğum: 1974
– Ülke/Bölge: Hollanda
– Görev: Hollanda Süryani toplumu temsilcisi, insan hakları savunucusu
– Yaşadığı Yerler: Hollanda (Amsterdam)
Süryani toplumunun dini, siyasi ve toplumsal önderlerini tarihi ve günümüz bağlamında kapsamlı bir şekilde sıralanmıştır. Bu isimler, Süryani toplumunun dünya genelindeki siyasi, dini ve sosyal temsillerine örnek oluşturmaktadır. Avrupa’daki Süryani siyasetçiler, genelde toplumsal uyum, insan hakları ve azınlık hakları alanlarında çalışmaktadır.
Süryani Kiliseleri ve Kişiler Hakkında Detaylar
Kilise Adı | Yapılış Tarihi | Ülke | Şehir |
---|---|---|---|
Meryem Ana Kilisesi | 19. yüzyıl | Türkiye | İstanbul |
Deyrüzzafaran Manastırı | 5. yüzyıl | Türkiye | Mardin |
Mor Gabriel Manastırı | 397 | Türkiye | Midyat (Mardin) |
Kişi Adı | Unvanı | Ölüm Tarihi (Milâdi) | Notlar |
---|---|---|---|
Mor Petrus (Aziz Petrus) | İlk Süryani Patriği | Yaklaşık MS 64-68 | İsa’nın havarisi, ilk Antakya Patriklik makamını kurmuştur. |
Mor Efrem (Aziz Efrem) | Şair ve Kilise Babası | 373 | Süryani kilisesinin önemli teologlarından, ilâhi yazarı. |
İbnü’l-İbrî (Bar Hebraeus) | Süryani tarihçi ve piskopos | 1286 | Tarih, gramer ve tefsir alanında önemli Süryani eserleri verdi. |
Mor Mihayel Rabo | Süryani Patriği | 1199 | Selçuklu Sultanı I. Kılıcarslan’a methiyeler yazmıştır. |
Moran Mor İğnatiyos Efrem II | Mevcut Süryani Patriği | Hayatta | 2014’ten bu yana Şam’daki Süryani Ortodoks Patrikliğini yönetiyor. |
Süryani kiliseleri, dünyanın dört bir yanına yayılmıştır. Türkiye, Almanya, İsveç, ABD ve Kanada gibi ülkelerde Süryani cemaati yoğunlaşmıştır. En önemli kiliselerden bazıları, hâlen hem ibadet hem kültürel merkez olarak faaliyet göstermektedir.Bu bilgiler Süryani tarihini anlamak ve topluluğun dünyadaki kültürel etkilerini takip etmek açısından önemlidir.
Süryani kökenli olup Müslüman olan kişilerin sayısı hakkında net bir veri bulunmamaktadır. Ancak tarih boyunca, özellikle Osmanlı İmparatorluğu döneminde, çeşitli sebepler, sosyal ve ekonomik koşullar nedeniyle bazı Süryani bireylerin Müslümanlığa geçtiği bilinmektedir. Bu dönüşüm, genellikle bireylerin Süryani kimliklerini kaybederek bulundukları topluma entegre olmalarına neden olmuştur.
Süryaniler, tarih boyunca farklı dinî ve sosyal baskılara maruz kalmış, bu süreçte bazıları din değiştirmek zorunda kalmıştır. Özellikle Osmanlı İmparatorluğu döneminde, Süryani bireylerin Müslümanlığa geçtiği belgelenmiştir. Ancak, bu kişiler ve onların torunları zamanla asimile olmuş, Süryani kimliğini ve dilini kaybederek Arap veya Kürt toplulukları içinde yaşamlarını sürdürmüştür.
Müslümanlaşmış Süryanilerin sayısı günümüzde oldukça azdır. Bu bireyler, çoğunlukla asimile olmuş ve özgün etnik kimliklerini yitirmişlerdir. Günümüzde, hem Süryani kimliğini koruyarak hem de Müslüman olarak kendini tanımlayan bireylerin sayısı oldukça sınırlıdır.
Mevcut veriler, Müslümanlaşmış Süryanilerin büyük ölçüde asimile olduğunu ve özgün etnik kimliklerini kaybettiklerini göstermektedir. Bu kişiler genellikle Arap veya Kürt toplumları içinde kaybolmuş, dil, din ve kültürel miraslarını yitirmiştir. Dolayısıyla, hem Süryani kimliğini hem de Müslümanlığı bir arada sürdüren bireylerin sayısı günümüzde çok azdır.
Bu durum, Süryanilerin tarih boyunca karşılaştığı dinî ve sosyal baskıların, kültürel çeşitliliği nasıl etkilediğini gözler önüne sermektedir. Müslüman Süryaniler üzerine yapılan araştırmalar, bu etnik ve dinî dönüşüm sürecine dair daha fazla bilgi sağlamaya devam etmektedir.
SONUÇ:
Süryaniler, tarih boyunca Hristiyanlığın Mezopotamya’daki temsilcileri olarak önemli bir kültürel ve dini mirasa sahiptir. İslam hâkimiyeti altında huzur bulmuş, Türk devletleriyle dostane ilişkiler kurmuş ve bu ilişkileri tarih boyunca sürdürmüşlerdir. Bugün, dünya çapında dağılmış olsalar da Süryani kültürü ve inancı yaşamaya devam etmektedir.
KAYNAKLAR:
1- https://islamansiklopedisi.org.tr/suryaniler
2- https://tr.wikipedia.org/wiki/S%C3%BCryaniler
3- https://www.atlasdergisi.com/kesfet/gezi/mardin-deyrulzafaran-manastiri-mardin-gezi-rehberi.html
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.